Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2014 00:06 - Димчо Дебелянов
Автор: vilish Категория: Поезия   
Прочетен: 4376 Коментари: 11 Гласове:
16

Последна промяна: 14.09.2014 14:40

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image

Роден на 28 март 1887 г. в Копривщица
Починал на 2 октомври 1916 г. (на 29 г.)
край Горно Караджово, днес Гърция

През 1931 г. по инициатива на литературния кръг „Живо слово“, костите му са пренесени в родната му Копривщица. По-късно скулпторът Иван Лазаров е поканен да направи паметник на поета. При едно от посещенията си в Копривщица, той видял баба Лила Паралеева (изгубила съпруг и син във войните), да седи на прага на портата си - подпряла глава на ръка и унесена в мисли. Това му дало идеята за паметника. Тъй като Лила Паралеева скоро след това починала, скулптора използвал за модел баба Лала Душкова. Скулптурата „Майка“ е поставена на гроба на поета през 1934 г.

image
Скулптурата "Майка"

Да се завърнеш в бащината къща...

когато вечерта смирено гасне

и тихи пазви тиха нощ разгръща

да приласкае скръбни и нещастни.

Кат бреме хвърлил черната умора,

що безутешни дни ти завещаха -

ти с плахи стъпки да събудиш в двора

пред гостенин очакван радост плаха.

 

Да те присрещне старата на прага

и сложил чело на безсилно рамо,

да чезнеш в нейната усмивка блага

и дълго да повтаряш: мамо, мамо...

Смирено влязъл в стаята позната,

последна твоя пристан и заслона,

да шъпнеш тихи думи в тишината,

впил морен поглед в старата икона:

аз дойдох да дочакам мирен заник,

че мойто слънце своя път измина...

----------------------------------

О, скрити вопли на печален странник,

напразно спомнил майка и родина!

image

Аз искам да те помня все така...

бездомна, безнадеждна и унила,

в ръка ми вплела пламнала ръка

и до сърце ми скръбен лик склонила.

Градът далече тръпне в мътен дим,

край нас, на хълма, тръпнат дървесата

и любовта ни сякаш по е свята,

защото трябва да се разделим.

 

В зори ще тръгна, ти в зори дойди

и донеси ми своя взор прощален -

да го припомня верен и печален

в часа, когато Тя ще победи!

- О, Морна, Морна, в буря скършен злак,

укрий молбите, вярвай - пролетта ни

недосънуван сън не ще остане

и ти при мене ще се върнеш пак!

 

А все по-страшно пада нощ над нас,

чертаят мрежа прилепите в мрака,

утеха сетна твойта немощ чака,

а в свойта вяра сам не вярвам аз.

И ти отпущаш пламнала ръка

и тръгваш, поглед в тъмнината впила,

изгубила дори за сълзи сила. -

Аз искам да те помня все така...image
 
Сиротна песен

Ако загина на война,
жал никого не ще попари -
изгубих майка, а жена
не найдох, нямам и другари.

Ала сърце ми не скърби -

приневолен живя сирака

и за утеха, може би,

смъртта в победа ще дочака.

 

Познавам своя път нерад,

богатствата ми са у мене,

че аз съм с горести богат

и с радости несподелени.

 

Ще си отида от света -

тъй както съм дошъл бездомен,

спокоен като песента,

навяваща ненужен спомен.
 

image







Гласувай:
16



1. ivoki - Как става така? Гласувал съм а е отбелязана нула. ????
29.03.2014 00:31

Гласувай:
0
0
Гласували сте.
цитирай
2. tota - Любимият ми поет!
29.03.2014 00:39
Прекрасен постинг! Поздрави, Вили!
цитирай
3. vilish - " Как става така? .... "
29.03.2014 00:41
Гласовете се отразяват със закъснение ... А в "статистика" - НЕ .... или избирателно.

цитирай
4. vilish - Благодаря, Ати!
29.03.2014 00:54
tota написа:
Прекрасен постинг! Поздрави, Вили!


Спокойна нощ!
цитирай
5. vmir - Прекрасен е Дебелянов
29.03.2014 06:40
Ако на нещо е отредено да спаси България, саможертвата на Дебелянов ще е измежду първите такива неща. Защото саможертвата на лиричен гений е божествена повеля и възпоменание за Духа на предците и благородният им саможертвен устрем към свобода и независимост на страдащите им братя.

цитирай
6. mileidi - Добро утро,vilish !
29.03.2014 06:54
Димчо Дебелянов , един от най-четените и обичаните лирици ... Хубав постинг , благодаря :))
цитирай
7. metlichina - прекрасен поет...
29.03.2014 14:09
благодаря за този постинг, Вили...

Поклон пред поета...
и неговите стихове...
цитирай
8. makont - Велик!
30.03.2014 09:51
Но, някак си тъжен, много тъжен! Поздрави!
цитирай
9. vilish - БЛАГОДАРЯ ВИ : vmir, mileidi, metlichina, makont !!!
30.03.2014 13:11
Краткият му живот е наситен с болезнени събития.
Неговата нежна и поетична душа, съвсем естествено, без натруфен изказ, се отразява в стиховете му ...

Слънчев и усмихнат ден ВИ желая !!! :)
цитирай
10. megg - Обичан поет. От най - обичаните.
30.03.2014 20:18
Може би и затова така му отива да го наричаме просто - Димчо. Такава кротка печал, смирение и светлина струят от стиховете му. Винаги, когато чуя името му или чета негови стихове, в съзнанието ми се появяват думи, които толкова точно според мен го характеризират:

В тревожна мечта се унасям
и виждам през горестен сплин,
че в някаква светла страна съм
на Бога най - светлия син.
Из " На злото..."

Поздрав, Вили, и благодаря!
цитирай
11. vilish - Да, от най-обичаните! :-)
02.04.2014 11:59
megg написа:
Може би и затова така му отива да го наричаме просто - Димчо. Такава кротка печал, смирение и светлина струят от стиховете му. Винаги, когато чуя името му или чета негови стихове, в съзнанието ми се появяват думи, които толкова точно според мен го характеризират:

В тревожна мечта се унасям
и виждам през горестен сплин,
че в някаква светла страна съм
на Бога най - светлия син.
Из " На злото..."

Поздрав, Вили, и благодаря!


Поздрави и за теб, megg! Прекрасен априлски ден!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: vilish
Категория: Лични дневници
Прочетен: 762994
Постинги: 281
Коментари: 1679
Гласове: 4780
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930